Sunday, February 27, 2011

wafat . . .

jumaat pagi...
hari yang sangat indah...penghulu segala hari...aku bangun...bersiap untuk meghantar adik ku kesekolah..
itu la rutin aku jika pulang ke rumah...kemudian...mama mendapat panggilan dari ayah tercinta seawal jam 7 pagi...ayah memberitahu yang nek lang tijah sudar meninggal...siapa ye nek lang tijah??mushkil aku seketika...mama mengingatkan aku yang nek lang tijah merupakan adik beradik arwah atuk aku,..mana lah aku kenal..mama pun jarang cerita salasilah keluarga pada kami sekeluarga..bila aku pulang dari menghantar nana ke sekolah..mama ajak aku teman dia pergi melawat..malasnya...tapi aku pergi juga..kesian plak aku tengok mama ni..aku kan along..aku akan cuba ubah sikap aku..selepas 7 tahun arwah nenek meninggal..itu lah kali kedua aku pergi melawat orang meninggal..rasa nya la..nek lang tijah adalah wanita kedua yang aku tatap jenazahnya..suci..seolah olah tersenyum..aku sendiri pergi melihat jenazah nya dimandikan..selepas kewafatan nenek tersayang...aku rugi tidak mengenali nek lang tijah dengan lebih rapat..tak tahu mengapa,..ketika aku melihat wajah jenazah..sebak rasa hati..namun..airmata aku tahan agar tidak mengalir..mungkin saat itu aku teringat keadaan arwah nenek dia saat menghembuskan nafas terakhir..jika sekarang arwah nenek masih bernafas..pasti dia bangga melihat cucu cucu nya melakar kajayaan dalam kehidupan..melihat cucu cucu nya bersanding diatas pelamin nan indah..melihat cucu cucu nya memiliki sebuah keluarga baru,,nek..kami merindui nenek..kenapa nenek harus pergi lebih awal??tanpa melihat kami berjaya??kenapa??kami rindu belaian seorang nenek..rindu sangat..rindu dengan ciuman seorang nenek..nasihat seorang nenek..pelukan seorang nenek..rasa seperti tidak adil dengan kehidupan ini..cemburu dengan orang lain yang mempunyai nenek..tapi kami??air mata mula mengalir..tak tahan dengan kehidupan ini..begitu banyak dugaan yang diberikan nek..jika nenek masih ada...pasti kami bahgia..pasti kami bersatu tidak seperti sekarang..pasti semua masalah yang aku hadapi akan aku ceritakan pada nya..tiba tiba aku teringat pesan nenek..sebelum nenek menghembuskan nafas..nenek pesan pada ku.."linda,jangan la gaduh gaduh dengan nani"aku ingat pesan nenek..aku dengan nani bagai adik dan kakak..nani selalu jaga aku..aku makin rapat dengan dia..aku sayang kau zaidani arina azman..aku rindu gila kat nenek ni..kau mesti ingat kan..kita membesar bersama..bersama nenek..ingat tak??kita naik basikal..pergi sekolah..kau jaga aku dekat sekolah..miss thats moment..sekarang semua da besar..nenek...kami hampir dapat diploma..kan best kalau nenek masih ada..dapat rasa kejayaan kami..tengok kami konvo..nenek pasti bangga bila dapat tengok semua cucu nenek berjaya...kami semua rindu nenek..dulu..kalau pergi rumah maklong..nenek mesti ada..tap sekarang..kami dengan maklong..maklong,makngah,maklang,mokde.chiksham n moksu taksama macam nenek..nenek yang terbaik..rindu nenek sangat sangat..kami doakan nenek ditempatkan diantara golongan golongan yang beriman..semoga nenek tersenyum bila melihat kami genbira dan berjaya..terima kasih nenek kerana menjaga kami semasa nenek masih bernafas,..akan kami kenang segalanya..alfatihah buat mu nek..

kami semua cucu cucu nenek rindu nenek sangat sangat..
sayang nenek..
muaahhhh..
buat:arwahyarhammah asmah binti haji abas...

No comments:

Post a Comment